Перспективная модель ОГЭ по английскому языку 2020 года: разбор устной и письменной частей

10987
Поделиться:   


Вы, наверное, уже знаете, что ученики 9 классов в 2020 году будут сдавать ОГЭ по обновлённым экзаменационным заданиям. Изменения коснулись всех без исключения предметов, но именно к новому КИМу по английскому языку, пожалуй, приковано самое пристальное внимание педагогов, поскольку они не только пытаются понять, насколько усложнился экзамен, но ещё и по той причине, что именно в 2020 году ОГЭ по иностранным языкам планировалось сделать обязательным для всех школьников.

Будет ли в 2020 году введён обязательный ОГЭ по иностранному языку?

На этот вопрос необходимо ответить в первую очередь. Сразу вас успокоим, шанс, что именно в 2019-2020 учебном году придётся готовить всех 9-классников к обязательному экзамену, равен нулю. Да, несколько лет назад назывались именно эти сроки: министр просвещения Ольга Васильева заявляла, что российская школа идёт планомерно именно к увеличению количества обязательных ОГЭ и ЕГЭ. ОДнако в мае 2019 года в ходе "горячей линии" с учащимися и родителями руководитель Рособрнадзора Сергей Кравцов на вопрос о введении новых обязательных экзаменов для выпускников 9 и 11 классов в ответил так:

"ЕГЭ по иностранному языку планируется ввести в число обязательных предметов с 2022 года. Этому будет предшествовать необходимая подготовительная работа, апробации, обсуждение того, как лучше дифференцировать экзамен по уровню сложности. Что касается 9 классов, то включение иностранного языка в число обязательных предметов не планируется – девятиклассники по-прежнему будут сдавать обязательные экзамены по русскому языку и математике и два предмета по выбору".

Отлично, в этом году, допустим, можно немного расслабиться, но ведь он не сказал, что обязательный ОГЭ по иностранным языкам не введут в 2021 году или через 3 года, например. Скорее всего, к этому вопросу всё равно вернутся. Именно поэтому обновлённые КИМы ОГЭ по английскому языку 2020 года вдвойне интереснее анализировать, поскольку только так можно понять, в каком направлении идут разработчики ФИПИ. Самые серьёзные изменения, как нам кажется, не в заданиях. Дьявол, как известно, кроется в деталях. Самое главное новшество - это замена двухуровневой системы оценки сложности заданий ОГЭ на трёхуровневую. Теперь все задания в КИМе (по аналогии с ЕГЭ) соответствуют базовому, среднему и повышенному уровням сложности. Логика вполне понятная и оправданная, только проблема заключается в том, что не во всех заданиях мы обнаружили задания базового уровня сложности. Некоторые задания, аналогичные заданиям прошлого года, в 2019 году были заданиями 2 уровня сложности, а теперь вдруг стали базовыми. А это означает лишь одно: у слабых учеников шансы набрать баллы снизились.  

Какие изменения произошли в устных заданиях ОГЭ по английскому языку 2020 года

ОГЭ по английскому языку 2020 устная часть

 

Источник: fipi.ru

С устной частью всё просто - изменения минимальные. Первые два задания остались прежними.  Задание №1 - чтение текста. Задание №2 содержит 6 вопросов и оценивается в 6 баллов. 

Задание №3 (монолог на заданную тему) изменилось. В старой версии было 3 пункта плана, теперь их стало 4. В принципе, это неплохо, так как составив по 2 предложения на каждый аспект, проще уложиться в нужный объём.

Что поменялось в письменных заданиях ОГЭ по английскому языку 2020 года

Раздел 1. Задания по аудированию и письменной речи

ОГЭ по английскому языку 2020 письменная часть

Источник: fipi.ru


Тексты для аудирования

Задание №1

Speaker A. It’s large and spacious. There is a whiteboard, desks and a teacher’s table but the most interesting feature is the special graffiti wall. We can write all kinds of questions on the material we are studying at the moment. For example, if you don’t understand something, you can write your question on the wall and another student or teacher writes the answer.                                                                                       

Speaker B. I’m always glad to come to this room some time before the lesson and study the maps on the walls and samples of stones and rocks on the shelves. Yes, I find geography very interesting and it’s not a problem for me to spend hours writing out facts about famous travellers and their discoveries. My favourite classroom activity is studying and completing maps.

Speaker C. My grade for the Maths test was unusually high but I’m not happy about it at all. My friend Tracy isn’t talking to me because of this. The thing is that in the exam room I sat next to Tracy and she’s sure I copied the answers from her paper. That’s not true but she doesn’t believe me. She thinks I cheated and she hates any dishonesty.

Speaker D. I study in a large and modern school with well-equipped classrooms, a good gym and a swimming pool. The latter are very important for me because I use them practically every day. When the lessons are over, my friend and I go to the gym to exercise or to play volleyball. Twice a week I have a swimming class and my friend does all kinds of experiments in the school chemistry laboratory. 

Speaker E. Students’ performance depends a lot on their ability to research and look for information by themselves. On the shelves the books are arranged in alphabetical order. To find the book you need to know the author. There is also an electronic catalogue and access to the internet resources. Just type in the key word to find whatever you want.

You have 30 seconds to complete the task. (Pause 30 seconds.) Now you will hear the texts again. (Repeat.) This is the end of the task. You now have 20 seconds to check your answers. (Pause 20 seconds.) 


Задания 2-6.

Lucy: Oh, hi, Andrew. You are very early today. 

Andrew: Oh, Lucy! You are early too. There are still almost forty minutes before the class.

Lucy: It’s because my dad gave me a lift to school today. Normally I go by school bus but today he said he wanted to talk over some important matters with me, and that we could talk on the way to school.

Andrew: Oh, when my parents want to discuss something serious with me, it’s always about how unhappy they are with my academic results. 

Lucy: No, it wasn’t that. He was talking about my future career. I mean that it’s high time I made a decision about it.

Andrew: I understand. And you don’t know what you really want to do when you grow up.

Lucy: Exactly. I know what I definitely do not want to do. I do not want to be in finance or accounting. It seems extremely boring to work as an accountant! But Dad says it’s a very stable and well-paid job.

Andrew: My parents also put stability and good pay first. It doesn’t occur to them that a job must be interesting and exciting.

Lucy: My thoughts exactly. At the moment I can't decide between a career a as a teacher and as a police officer.

Andrew: Ha! They will both give you all the excitement you need. And they both require strong nerves!

Lucy: And good health! That’s why I want to start doing sports again.

Andrew: Have you ever gone in for sports?

Lucy: A long time ago. I did some figure skating… Mum took me to the City Skating Rink… and I also cycled a bit. But it was for pleasure, not as a regular sport. Now I need something different. Athletics, I think. To develop my whole body and to build my stamina.

Andrew: Yeah, athletics is the best choice considering your probable career choice. I do it too.

Lucy: Do you?

Andrew: Yes. I usually come to school early to have time to exercise in our gym. But today it’s closed for some unknown reason. And it’s too cold to exercise outdoors.

Lucy: Pity. Andrew: Never mind. Next time. The real pity is that we don’t have a swimming pool in our school. Lucy: Yeah. I wish we had one. And I wouldn’t mind a skating rink too! But ...alas! What class are we having first today?

Andrew: Literature.

Lucy: Ok. That’s easy. We aren’t going to write any tests or essays today, are we? Andrew: No, as far as I know. How did you do with the Maths test yesterday by the way? Lucy: Oh, it was really difficult. And I always make loads of small mistakes… some silly mistakes in calculations… but because of them my grades are always low.

Andrew: Overall,your Science grades are always high. You are really top of the class in Science.

Lucy: It’s because I find it very interesting. I enjoy reading more about the topic than is needed for the homework. And today I’m going to the cinema to watch a film about a great astrophysicist.  

Andrew: Are you talking about Stephen Hawking?

Lucy: Yes. The film is about him. He’s a genius. How about joining me? It starts at 6pm and lasts for… I don’t know… about two hours probably. 

Andrew: I wish I could. But I have already made my plans for tonight. A friend of mine wants to drop in and discuss something …though I’m not sure this something is really important.

You have 30 seconds to complete the tasks. (Pause 30 seconds.) Now you will hear the text again. (Repeat.) This is the end of the tasks. You now have 30 seconds to check your answers. (Pause 30 seconds.) 


Задания 7-12. 

Now we are ready to start.

Hi, I’m Nancy Smith. I’m from South Africa. I was born here and I’ve lived here all my life. I’m sixteen. I want to be a doctor like my mum.  Next year, when I turn seventeen, I’m planning to work in her hospital as a volunteer. It will help me to get a better idea of the job before I go to medical college. 

Naturally, high grades are very important to me and I spend loads of time studying Chemistry, Biology, Maths and other subjects. I like Biology most of all, though it is not easy. Apart from doing my homework, I read articles by leading biologists in scientific journals and take part in all sorts of contests on the subject. 

Now you see that I don’t really have much time for sports activities, which is a problem because I want to be fit and healthy. But the only sport I can do now is swimming. It’s because we have neither a dancing club nor a tennis court in our area. Fortunately, a large swimming pool is right across the street and I go there three or four times a week. 

A healthy diet is also important and I try to avoid junk food like hamburgers and French fries. What I can never resist is ice cream. I just love it and mum jokes that the happiest career for me would be as an ice cream seller. There’s a point in her words - what can be better than selling vanilla and chocolate ice cream cones somewhere in a park? Only being a doctor. And I’m not joking now! I realized that I want to work in medicine when we had to bring our pony Kitty to a vet. We all love her very much and I rode her when I was small. Kitty is a perfect pony for kids to learn riding - she is very calm and patient. On that day however she swallowed a plastic bag when she was grazing on the grass and the vet had to operate on her to save her life. 

You have 30 seconds to complete the tasks. (Pause 30 seconds.) Now you will hear the text again. (Repeat.) This is the end of the tasks. You now have 30 seconds to check your answers. (Pause 30 seconds.)


Задание №1 - знакомое уже всем задание №2 ОГЭ прошлого года. Это базовый уровень. Изменения: раньше было 5 аспектов, а теперь стало 6. Количество баллов увеличилось с 4 до 5. Получается, что задание базового уровня несколько усложнилось.

Задания 2-6 - новые. Необходимо прослушать беседу и закончить предложения, вставив 1 или 2 слова. Скорее всего, для этого обновлённого задания будут использовать знакомые нам диалоги из задания №5 ОГЭ прошлого года. Информации в диалоге очень много, поэтому ученику нужно быть предельно внимательным, чтобы правильно ответить на вопросы. Справедливости ради надо сказать, что темп речи в беседе не очень высокий, слова тоже несложные, так что проблема, пожалуй, только в избыточной информации текста.

Задания 7-12 - заполнение таблицы. За орфографические ошибки баллы не снижаются.

Задание №13 - изложение. Тут необходимо использовать информацию из заполненной таблицы (задания 7-12). Орфографические и фактические ошибки не учитываются, то есть, указав неправильно возраст, но при этом правильно построив фразу, вы не рискуете потерять баллы. 

Задание №14 - это то, что осталось от "Письма". Раздел 4 убрали совсем, теперь "Письмо другу" будет лишь в ЕГЭ.

Раздел 2. Задания по чтению

ОГЭ по английскому языку 2020 письменная часть

Источник: fipi.ru

Задание №15 - соотнесение вопросов с параграфами текста. Появление вопросительных предложений - это новшество. Остальное в этом разделе не поменялось.

Задания 16-22. Текст для заданий 16-22 не просто не поменялся, разработчики ФИПИ опубликовали в свежем КИМе давно знакомый нам всем текст про лучшую работу в мире.

Раздел 3. Задания по грамматике и лексике

ОГЭ по английскому языку 2020 письменная часть

Источник: fipi.ru

Задания по грамматике и лексике не претерпели изменения. Текст о детях тоже многим уже знаком, так как он есть в базе ФИПИ. 


ОГЭ по английскому языку 2020 письменная часть

Источник: fipi.ru

Ваш ребёнок - школьник 1-11 класса? Вы учитель? Отлично! Мы пишем для вас. Узнавайте от нас первыми новости образования, актуальную информацию об экзаменах и просто полезные советы. Кнопка подписки прямо под постом!

Редактор канала - топовый образовательный блогер Мария Кучерова (mel.fm, newtonew.com).

Обложка поста: pixabay.com

10987
Поделиться: